Veckans kommunikations tips!

”Make a statement, without saying a word!”
När du har ett budskap att kommunicera, är det naturligt att du lägger stor tankemöda och mycket jobb på att få till ditt innehåll så bra som möjligt. Det du kanske inte ägnar lika mycket uppmärksamhet, är vilka kläder du ska ha på dig. Och ändå är det en sanning, som ingen av oss kommer undan; det första som dina åhörare lägger märke till, särskilt om de inte känner dig, är hur du är klädd. Innan du har sagt något alls, har du gjort ett intryck – ett intryck som sedan antingen kommer att stötta upp ditt budskap – eller störa mottagarnas möjligheter att ta emot det du vill ha sagt.
Du kanske tycker att det verkar lite ”old school”, att prata om kläder, men ditt val av kläder blir en del av budskapet som du vill förmedla. Är det viktigaste att smälta in i gruppen, för att få budskapet att gå fram, så sträva ditåt, utan att fördenskull överge din stil. Vinner ditt budskap på att du, i ett visst sammanhang, ger ett stabilt och mer formellt intryck, välj kläder som gör att du utstrålar tyngd och kompetens.
Lika fel som det kan vara att ALLTID ha kavaj, kjol eller klänning – lika fel kan det vara att ALLTID köra på tröja, t-shirt och jeans! Stanna upp och tänk till! Känner du dig osäker på målgruppen, kör en kombination, typ kavaj och jeans. Att vara ”underklädd”, jämfört med den grupp som ska lyssna, kommer att ge dig en onödig uppförsbacke i början. Att vara klädd precis som man vill, oavsett vad andra har på sig, är sådant som till exempel Bill Gates kan unna sig – megakändisar som vi VET är superkompetenta!
Att tänka till - innan!
Din varningslampa behöver tändas, om du utan tanke alls, bara drar på dig det som ligger bredvid sängen sedan dagen innan. Har du tur, kan det fungera utmärkt, men det kan också bli helt fel.
Vid ett tillfälle träffade jag en bankman, som berättade att han alltid gick i kostym på jobbet. Det han inte hade tänkt på den aktuella dagen, var att han skulle besöka en av bankens största kunder, ett stort jordbruk lite utanför stan. Han hoppade in i bilen i sin kostym och körde dit för att möta ägaren. När han kom fram, hälsade lantbrukaren glatt på honom och sa:
”Kul att du här! Jag tänkte att du kanske vill se lite av ägorna! Här – dra på dig de här stövlarna, så tar vi en tur med traktorn!”
Ja, det är lätt att förstå att han inte kände sig helt bekväm i kostym, vit skjorta, sidenslips och – gummistövlar…Han berättade hur olycklig och fel han känt sig, när han satt där på traktorn och försökte vara intresserad och lyssnande – när allt han kunde tänka på var:
”Hur kunde jag ta kostymen????”
Och jag själv – lyckas jag alltid?
Ja, det hade ju varit trevligt om jag kunnat svara ett kraftfullt JA, på rubrikens fråga. Men svaret är – självklart gör jag inte det. Även jag kan ibland tänka fel, när de gäller de kläder jag väljer – att följa sina egna råd, kan ju, som bekant, vara det svåraste av allt.
För ett tag sedan, skulle jag ha en föreläsning för en ny kund. När jag då tänkte till kring vilka kläder jag skulle välja, så valde jag svarta jeans och en brunrutig kavaj – lite lagom uppklätt, utifrån att jag inte visste hur gruppen skulle vara klädd. Så långt var allt väl. Men sedan gjorde jag mitt misstag. I stället för att välja en skjorta, valde jag en vit T- shirt – med svart tryck…
Jag valde T- shirten utifrån att jag tyckte det var snyggt med de svarta bokstäverna som skymtade fram under kavajen. Vad det stod på T-shirten?
”White is the new black”
Jag tolkade den texten som ett modestatement, att nu när vi går mot vår, så byter vi de svarta kläderna mot vita. I min värld kunde det lika gärna ha stått, ”orange is the new black.” Men det skulle visa sig att texten kunde tolkas helt annorlunda…
När jag kommit en bit in i min föreläsning, var det dags för fika. Då kommer en av deltagarna fram till mig och säger:
”Jag måste säga, att jag verkligen blir förvånad över den text du bär på din T-shirt. Du som är så genomtänkt och skärpt, hur kan du bära den?”
Jag stod som ett frågetecken, medan tusen tankar snurrade i mitt huvud. Då fortsatte kursdeltagaren:
”Jag har en väninna i USA som är engagerad i Black Rights Movement. Om hon hade varit här idag, så skulle hon inte ha kunnat lyssna på dig. Menar du att vita skulle vara lika utsatta som svarta???”
Nej, det menade jag verkligen inte. Tilltufsad, men tacksam, fortsatte jag min föreläsning. I slutet av dagen, var det ännu en deltagare som tog till orda och sa:
”Alltså, innan vi slutar måste jag bara få fråga; vad står det på din T-shirt? Jag blir så stressad, när jag bara ser delar av texten.”
Ja, vad ska man säga, mer än att min T-shirt med tryck, VERKLIGEN störde min föreläsning.
Jag avslutade föreläsningen med att tacka för att de gjort mig uppmärksam på hur ogenomtänkt jag varit i valet av T-shirt. Utbildningen kommer att fortsätta längre fram och jag lovade då gruppen att jag kommer att var helt clean!! Inte en text i sikte.
Tyckte ändå att det landade väl. Glad att jag fann mig, så att jag kunde kommentera min T- shirt inför hela gruppen. Jag upplevde att det gjorde hela skillnaden. Att bara smyga ut och hoppas att de glömt att jag bar en T-shirt med dubbelbottnat budskap – det skulle inte fungera. Nu ligger T-shirten längst ner i tvättkorgen – och där får den nog ligga kvar…
Checklista Kläder
1.Tänk igenom vad du vet om det tillfälle där du ska framföra ditt budskap; passar det att vara uppklädd, lite mindre upplägg eller avspänt klädd? Planera detta noga – lämna inte detta åt slumpen!
2.Tänk på att du kan kommunicera genom de kläder du valt! Var genomtänkt, så att du inte skickar omedvetna och oplanerade budskap. Om du vill kommunicera med dina kläder – se då till att dessa stärker det budskap du ska föra fram, så att inte dina kläder riktar lyssnarnas fokus åt ett annat håll än du tänkt!
Lycka till!
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Angelina » Powerwoman!!: ”Så kul att ses igen! Kramar Angelina”
-
Caroline » Var rädd om gnällspikarna!: ”Jättebra artikel som jag läst flera gånger. När jag läste artikeln insåg jag att..”
-
Linda » Underbara Mallorca!: ”Kan bara hålla med! Fantastiska tips o bilder o vill ju som sagt ha en ny versio..”
-
Christina » Omslaget klart!: ”Hej Carl! Så roligt att du vill beställa min bok! Den 20 juni är den här! Hälsn..”
-
Carl Söderström » Omslaget klart!: ”Hej Christina! Jag lägger gärna en förhandsbeställning på din nya bok. När komme..”