Veckans kommunikations tips!

Håll koll på volttalet!
Upplever du att dina direktiv faller platt till marken, utan resultat? Har du svårt att få mandat som ledare på ditt jobb; känner du att dina medarbetare nonchalerar dina deadlines?
I veckans kommunikationstips får du tips på sätt att agera, som snabbt brukar ge resultat!
Det du upplever, har nog de flesta av oss har nog någon gång känt; frustrationen när man tycker att man varit tydlig och talat om vad man önskar – och ändå är det ingen som bryr sig om det! I lugn och maklig takt fortsätter omgivningen med sina aktiviteter… Sysslorna och sammanhangen kan variera – men den frustration som infinner sig hos den som inte blir lyssnad till – den är densamma, vare sig omgivningen spelar tv-spel, instagrammar, fikar, skriver vidare på en text eller glatt fortsätter det samtal man är inne i…
Ännu mer frustrerande blir det, när man får uppleva att en annan person säger till att det är dags att bryta – och då, minsann, lägger alla ner sina aktiviteter och kommer i samlad tropp… Alltså, vad gör jag för fel? Varför gör ingen som jag säger, när det visar sig att man inte har några problem med att lyssna på andra?
Varför lyssnar ingen på mig?
Oavsett hur vänliga och respektfulla vi strävar efter att vara mot varandra, så är vi också längst in bekväma. Den bekvämligheten tar sig ibland uttryck i att jag sätter mig själv och mina aktiviteter före den person som ber mig avbryta och slå in på ett annat spår. Hur benägen jag är att följa den uppmaning som når mig, beror i hög grad på mina tidigare erfarenheter av den person som påkallar min uppmärksamhet. Den måttstock jag omedvetet använder är:
Hur obehagligt blir det för mig om jag inte genast agerar enligt den uppmaning jag får?
På sommaren kan vi se kor som går ute på bete. För att de inte ska springa in till grannen, behövs något som visar dem var de förväntas befinna sig. Av den anledningen finns ett elstängsel runt åkern. Syftet med elstängslet är absolut inte att skada korna, utan att skapa ett litet lätt obehag som gör att de inte kommer att gå nära stängslet mer än en gång. Så lågt volttal som möjligt är hemligheten.
Vi har ibland lite problem med att hålla ett lågt volttal, när vi upprepade gånger har försökt få människor att lyssna på oss. Anledningen är att vi har som ambition att framstå som så snälla i vårt sätt att uppmana, att ingen har den minsta möjlighet att ana den frustration som ligger under ytan. När vi sedan exploderar, sprids ofta en förvåning runt oss:
”Oj, var hen såå arg!”
Denna reaktion leder till att vi måste be om ursäkt och innan vi vet ordet av har vi nästan backat från att vi faktiskt hade en grund för vår irritation; kanske hade väntan på andra blivit orealistiskt lång?
Hur visar jag att jag menar allvar?
Hemligheten är att skapa ett nätt litet obehag med så lågt volttal som möjligt. Hur gör man då det? Jag har stött på många som förstått denna hemlighet och löst det på ett smart och smidigt sätt.
Ett exempel är dagmamman, som tröttnat på familjen som alltid hämtade sitt barn en halvtimme senare än avtalat. En dag tog hon helt enkelt och stuvade in barnet i sin bil och åkte och handlade. När hon kom tillbaka satt, för ovanlighetens skull, barnets föräldrar och väntade. Glatt sa dagmamman:
”Ja, nu är vi tillbaka! Eftersom ni inte kom, var jag tvungen att ta med mig Ella och åka och handla, eftersom jag blir upptagen senare.”
Behöver jag säga att den familjen aldrig kom för sent mer. Ändå hade dagmamman inte ens behövt höja rösten och stämningen kunde bevaras god – trots att budskapet så tydligt gick fram.
Ett annat exempel är chefen som aldrig kunde börja sina veckomöten i tid, därför att personalen inte kom på utsatt tid. Trots att de visste att det var tid för mötet att börja, fortsatte de obekymrat med att fika, läsa mail, prata och skriva vidare på sina datorer – tills chefen en dag bestämde sig för att stänga dörren och börja på utsatt tid. Det innebar att de som kom indroppande kom rakt in i hans presentation, dessutom längst fram i rummet – väldigt synliga för alla. Det nya förhållningsättet löste den chefens bekymmer och mötena kunde sedan starta på utsatt tid – med alla närvarande från start.
Hitta din egen lågvoltnivå!
Har du något område där du känner att det inte spelar någon roll vad du säger – ingen bryr sig om det? Fundera då på hur du kan skapa ett lågvolt obehag, som puttar alla i önskad riktning utan att skapa en dålig stämning.
Så lågt volttalt som möjligt för att uppnå önskd effekt - med bibehållen relation – det är nyckeln!
Lycka till!
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Angelina » Powerwoman!!: ”Så kul att ses igen! Kramar Angelina”
-
Caroline » Var rädd om gnällspikarna!: ”Jättebra artikel som jag läst flera gånger. När jag läste artikeln insåg jag att..”
-
Linda » Underbara Mallorca!: ”Kan bara hålla med! Fantastiska tips o bilder o vill ju som sagt ha en ny versio..”
-
Christina » Omslaget klart!: ”Hej Carl! Så roligt att du vill beställa min bok! Den 20 juni är den här! Hälsn..”
-
Carl Söderström » Omslaget klart!: ”Hej Christina! Jag lägger gärna en förhandsbeställning på din nya bok. När komme..”