Veckans kommunikations tips!

Fy, nu blir jag sådär nervös igen!

Jag tror att det är få av oss som inte känner igen den tanken; precis när man ska göra något viktigt, något som verkligen betyder något – ja, då slår nervositeten till! Lika obehagligt varje gång – suget i magen, darriga ben, torr mun och konstiga felsägningar av sådant man egentligen VET! Med mera, får vi väl tillägga…


Att vi blir nervösa är egentligen tänkt som ett skydd – en påtaglig känsla av att en fara hotar, en känsla som ska säkerställa att vi raskt kommer att sätta oss i säkerhet. Problemet är bara att, i vår moderna tillvaro, så är sällan faran sådan att vi direkt har någonstans att fly. Men känslan är densamma – en känsla av att du tappar kontrollen något, även om det idag, oftast, är vi själva som försätter oss i situationer där vi blir nervösa.

Det kan vara en operation som vi vet att vi måste göra, men såklart kan vi ändå bli nervösa när det är dags – vi har verkligen inte kontroll.  Ett samtal som du vet att du måste ta; ett samtal som är obehagligt – men nödvändigt. Du är inte i full kontroll och kan inte med säkerhet veta utgången av samtalet – såklart att man kan bli nervös då. Första dagen på ett nytt jobb – du vet inte riktigt vad som väntar, du har tillfälligt släppt på kontollen – inte konstigt att du blir nervös då. Eller, du ska göra det som, enligt vissa undersökningar, många tycker är värre än döden – nämligen stå inför en grupp och prata. 

Anledningarna till nervositet är många, men gemensamt för de flesta av oss, är att vi vill kunna hantera nervositeten – allra helst ta bort den. Här kommer några konkreta råd!

1. Acceptera och inse att du kommer att känna dig nervös 
Att inte se nervositeten som en fiende, kan faktiskt hjälpa! Att i stället för att tänka, "måtte jag inte bli nervös", så kan det faktiskt vara bättre att tänka, " nu blir jag förmodligen nervös, men det kommer att greja sig ändå." När sedan nervositeten kommer, är du beredd: "Ja, där kom den, precis som jag trodde!" Lämna dina tankar på att du är nervös redan här! Mycket bättre än att inuti dig älta; "Tänk att jag blev nervös idag igen – jag blir galen på att jag alltid blir nervös!" Tänker du så, kommer det att få mycket större påverkan på det du ska göra – acceptera nervositeten – och släpp den!

2. Var förberedd!
Du kan motverka graden av nervositet genom att vara väl förberedd. Är du trygg med det du ska förmedla, vare sig det är ett samtal eller en presentation, så kommer din nervostitet att minska. Förberd särskilt starten, så att att du vet exakt hur du ska börja – det kommer att ge ett lugn till den/de du ska kommunicera med!

3. Berätta inte att du är nervös!
Säg aldrig högt att du känner dig nervös! Att höra dig själv uttala orden kommer att göra dig ännu mer nervös och göra detta mer sant. Den du ska prata med /din publik kommer också att bli orolig och i och med det sänka sina förväntningar på det du har att framföra. 

4. Fake it till you make it!
Om du blir nervös, strunta i det beteende som nervositeten vill locka in dig i! Sträck på dig och agera med kroppen och rösten som att du är den säkraste i världen. Det kommer att ge trygghet till den/de som du ska möta – de blir lugna och kommer att titta på dig med intresse – när detta händer, så behöver du inte spela säker längre - du blir säker på riktigt!

5. Bättre quick fix än ingen fix!
I min bok 19 Retoriktips, finns ett avsnitt som heter quick fix, Snabbprogram – ett sätt att hantera nervositet när man blir överraskad av att man förväntas tala, kommentera något eller dela något under, till exempel, ett möte! Det finns knep att ta till! Ta del av dem i min bok! Det viktigaste här är att du inte kastar dig in i att besvara den fråga som ställts, utan dröjer vid bakgrunden, tills du vet vad du ska säga! Ett effektivt sätt att minska den nervositet, som ofta slår till när vi bli överraskde!

6. Ta plats!
När vi blir nervösa kryper vi oftast ihop! Gör inte det – gör tvärtom! Bre ut dig på scenen, i rummet,  i stolen eller var du nu befinner dig! Signalera till dig själv att du inte är rädd – kroppen kommer att kommunicera tillbaka till dig att du fixar detta!

7. Blir du torr i munnen?
Till sist: om du blir torr i munnen, bit dig lite i tungspetsen – inte för hårt, men lite! Då rinner det till saliv! Fiffigt, eller hur?

Go get them! Vi blir alla nervösa någon gång! Skillnaden är bara att en del lärt sig hantera sin nervositet, oavsett sammanhang! Dags att bli en av dem!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Angelina » Powerwoman!!:  ”Så kul att ses igen! Kramar Angelina”

  • Caroline » Var rädd om gnällspikarna!:  ”Jättebra artikel som jag läst flera gånger. När jag läste artikeln insåg jag att..”

  • Linda » Underbara Mallorca!:  ”Kan bara hålla med! Fantastiska tips o bilder o vill ju som sagt ha en ny versio..”

  • Christina » Omslaget klart!:  ”Hej Carl! Så roligt att du vill beställa min bok! Den 20 juni är den här! Hälsn..”

  • Carl Söderström » Omslaget klart!:  ”Hej Christina! Jag lägger gärna en förhandsbeställning på din nya bok. När komme..”

Bloggarkiv