Christina Hellströms blogg
Just nu!

Christinas blogg.
 

Håll koll på volttalet!


Upplever du att dina direktiv faller platt till marken, utan resultat? Har du svårt att få mandat som ledare på ditt jobb; känner du att dina medarbetare nonchalerar dina deadlines?

I veckans kommunikationstips får du tips på sätt att agera, som snabbt brukar ge resultat!


Det du upplever, har nog de flesta av oss har nog någon gång känt; frustrationen när man tycker att man varit tydlig och talat om vad man önskar – och ändå är det ingen som bryr sig om det! I lugn och maklig takt fortsätter omgivningen med sina aktiviteter… Sysslorna och sammanhangen kan variera – men den frustration som infinner sig hos den som inte blir lyssnad till – den är densamma, vare sig omgivningen spelar tv-spel, instagrammar, fikar, skriver vidare på en text eller glatt fortsätter det samtal man är inne i…

Ännu mer frustrerande blir det, när man får uppleva att en annan person säger till att det är dags att bryta – och då, minsann, lägger alla ner sina aktiviteter och kommer i samlad tropp… Alltså, vad gör jag för fel? Varför gör ingen som jag säger, när det visar sig att man inte har några problem med att lyssna på andra?


Varför lyssnar ingen på mig?

Oavsett hur vänliga och respektfulla vi strävar efter att vara mot varandra, så är vi också längst in bekväma. Den bekvämligheten tar sig ibland uttryck i att jag sätter mig själv och mina aktiviteter före den person som ber mig avbryta och slå in på ett annat spår. Hur benägen jag är att följa den uppmaning som når mig, beror i hög grad på mina tidigare erfarenheter av den person som påkallar min uppmärksamhet. Den måttstock jag omedvetet använder är:

Hur obehagligt blir det för mig om jag inte genast agerar enligt den uppmaning jag får?

På sommaren kan vi se kor som går ute på bete. För att de inte ska springa in till grannen, behövs något som visar dem var de förväntas befinna sig. Av den anledningen finns ett elstängsel runt åkern. Syftet med elstängslet är absolut inte att skada korna, utan att skapa ett litet lätt obehag som gör att de inte kommer att gå nära stängslet mer än en gång. Så lågt volttal som möjligt är hemligheten.

Vi har ibland lite problem med att hålla ett lågt volttal, när vi upprepade gånger har försökt få människor att lyssna på oss. Anledningen är att vi har som ambition att framstå som så snälla i vårt sätt att uppmana, att ingen har den minsta möjlighet att ana den frustration som ligger under ytan. När vi sedan exploderar, sprids ofta en förvåning runt oss:

”Oj, var hen såå arg!”

Denna reaktion leder till att vi måste be om ursäkt och innan vi vet ordet av har vi nästan backat från att vi faktiskt hade en grund för vår irritation; kanske hade väntan på andra blivit orealistiskt lång?


Hur visar jag att jag menar allvar?

Hemligheten är att skapa ett nätt litet obehag med så lågt volttal som möjligt. Hur gör man då det? Jag har stött på många som förstått denna hemlighet och löst det på ett smart och smidigt sätt.

Ett exempel är dagmamman, som tröttnat på familjen som alltid hämtade sitt barn en halvtimme senare än avtalat. En dag tog hon helt enkelt och stuvade in barnet i sin bil och åkte och handlade. När hon kom tillbaka satt, för ovanlighetens skull, barnets föräldrar och väntade. Glatt sa dagmamman:

Ja, nu är vi tillbaka! Eftersom ni inte kom, var jag tvungen att ta med mig Ella och åka och handla, eftersom jag blir upptagen senare.”

Behöver jag säga att den familjen aldrig kom för sent mer. Ändå hade dagmamman inte ens behövt höja rösten och stämningen kunde bevaras god – trots att budskapet så tydligt gick fram.

Ett annat exempel är chefen som aldrig kunde börja sina veckomöten i tid, därför att personalen inte kom på utsatt tid. Trots att de visste att det var tid för mötet att börja, fortsatte de obekymrat med att fika, läsa mail, prata och skriva vidare på sina datorer – tills chefen en dag bestämde sig för att stänga dörren och börja på utsatt tid. Det innebar att de som kom indroppande kom rakt in i hans presentation, dessutom längst fram i rummet – väldigt synliga för alla. Det nya förhållningsättet löste den chefens bekymmer och mötena kunde sedan starta på utsatt tid – med alla närvarande från start.


Hitta din egen lågvoltnivå!

Har du något område där du känner att det inte spelar någon roll vad du säger – ingen bryr sig om det? Fundera då på hur du kan skapa ett lågvolt obehag, som puttar alla i önskad riktning utan att skapa en dålig stämning.

Så lågt volttalt som möjligt för att uppnå önskd effekt - med bibehållen relation – det är nyckeln!

Lycka till!

Kommentera»


”Make a statement, without saying a word!”
 
När du har ett budskap att kommunicera, är det naturligt att du lägger stor tankemöda och mycket jobb på att få till ditt innehåll så bra som möjligt. Det du kanske inte ägnar lika mycket uppmärksamhet, är vilka kläder du ska ha på dig. Och ändå är det en sanning, som ingen av oss kommer undan; det första som dina åhörare lägger märke till, särskilt om de inte känner dig, är hur du är klädd. Innan du har sagt något alls, har du gjort ett intryck – ett intryck som sedan antingen kommer att stötta upp ditt budskap – eller störa mottagarnas möjligheter att ta emot det du vill ha sagt.
 
Du kanske tycker att det verkar lite ”old school”, att prata om kläder, men ditt val av kläder blir en del av budskapet som du vill förmedla. Är det viktigaste att smälta in i gruppen, för att få budskapet att gå fram, så sträva ditåt, utan att fördenskull överge din stil. Vinner ditt budskap på att du, i ett visst sammanhang, ger ett stabilt och mer formellt intryck, välj kläder som gör att du utstrålar tyngd och kompetens.
 
Lika fel som det kan vara att ALLTID ha kavaj, kjol eller klänning – lika fel kan det vara att ALLTID köra på tröja, t-shirt och jeans! Stanna upp och tänk till! Känner du dig osäker på målgruppen, kör en kombination, typ kavaj och jeans.  Att vara ”underklädd”, jämfört med den grupp som ska lyssna, kommer att ge dig en onödig uppförsbacke i början. Att vara klädd precis som man vill, oavsett vad andra har på sig, är sådant som till exempel Bill Gates kan unna sig – megakändisar som vi VET är superkompetenta!
 

Att tänka till  - innan!
 
Din varningslampa behöver tändas, om du utan tanke alls, bara drar på dig det som ligger bredvid sängen sedan dagen innan. Har du tur, kan det fungera utmärkt, men det kan också bli helt fel.
 
Vid ett tillfälle träffade jag en bankman, som berättade att han alltid gick i kostym på jobbet. Det han inte hade tänkt på den aktuella dagen, var att han skulle besöka en av bankens största kunder, ett stort jordbruk lite utanför stan. Han hoppade in i bilen i sin kostym och körde dit för att möta ägaren. När han kom fram, hälsade lantbrukaren glatt på honom och sa:
 
”Kul att du här! Jag tänkte att du kanske vill se lite av ägorna! Här – dra på dig de här stövlarna, så tar vi en tur med traktorn!”
 
Ja, det är lätt att förstå att han inte kände sig helt bekväm i kostym, vit skjorta, sidenslips och – gummistövlar…Han berättade hur olycklig och fel han känt sig, när han satt där på traktorn och försökte vara intresserad och lyssnande – när allt han kunde tänka på var:
 
Hur kunde jag ta kostymen????”
 


Och jag själv – lyckas jag alltid?
 
Ja, det hade ju varit trevligt om jag kunnat svara ett kraftfullt JA, på rubrikens fråga. Men svaret är – självklart gör jag inte det. Även jag kan ibland tänka fel, när de gäller de kläder jag väljer – att följa sina egna råd, kan ju, som bekant, vara det svåraste av allt.
 
För ett tag sedan, skulle jag ha en föreläsning för en ny kund. När jag då tänkte till kring vilka kläder jag skulle välja, så valde jag svarta jeans och en brunrutig kavaj – lite lagom uppklätt, utifrån att jag inte visste hur gruppen skulle vara klädd. Så långt var allt väl. Men sedan gjorde jag mitt misstag. I stället för att välja en skjorta, valde jag en vit T- shirt – med svart tryck…
 
Jag valde T- shirten utifrån att jag tyckte det var snyggt med de svarta bokstäverna som skymtade fram under kavajen. Vad det stod på T-shirten?
 
White is the new black”
 
Jag tolkade den texten som ett modestatement, att nu när vi går mot vår, så byter vi de svarta kläderna mot vita. I min värld kunde det lika gärna ha stått, ”orange is the new black.” Men det skulle visa sig att texten kunde tolkas helt annorlunda…
 
När jag kommit en bit in i min föreläsning, var det dags för fika. Då kommer en av deltagarna fram till mig och säger:
 
Jag måste säga, att jag verkligen blir förvånad över den text du bär på din T-shirt. Du som är så genomtänkt och skärpt, hur kan du bära den?”
 
Jag stod som ett frågetecken, medan tusen tankar snurrade i mitt huvud. Då fortsatte kursdeltagaren:
 
”Jag har en väninna i USA som är engagerad i Black Rights Movement. Om hon hade varit här idag, så skulle hon inte ha kunnat lyssna på dig. Menar du att vita skulle vara lika utsatta som svarta???”
 
Nej, det menade jag verkligen inte. Tilltufsad, men tacksam, fortsatte jag min föreläsning. I slutet av dagen, var det ännu en deltagare som tog till orda och sa:
 
”Alltså, innan vi slutar måste jag bara få fråga; vad står det på din T-shirt? Jag blir så stressad, när jag bara ser delar av texten.”
 
Ja, vad ska man säga, mer än att min T-shirt med tryck, VERKLIGEN störde min föreläsning.
 
Jag avslutade föreläsningen med att tacka för att de gjort mig uppmärksam på hur ogenomtänkt jag varit i valet av T-shirt. Utbildningen kommer att fortsätta längre fram och jag lovade då gruppen att jag kommer att var helt clean!! Inte en text i sikte.
 
Tyckte ändå att det landade väl. Glad att jag fann mig, så att jag kunde kommentera min T- shirt inför hela gruppen. Jag upplevde att det gjorde hela skillnaden. Att bara smyga ut och hoppas att de glömt att jag bar en T-shirt med dubbelbottnat budskap – det skulle inte fungera. Nu ligger T-shirten längst ner i tvättkorgen – och där får den nog ligga kvar…
 

Checklista Kläder 
 
 
1.Tänk igenom vad du vet om det tillfälle där du ska framföra ditt budskap; passar det att vara uppklädd, lite mindre upplägg eller avspänt klädd? Planera detta noga – lämna inte detta åt slumpen!
 
2.Tänk på att du kan kommunicera genom de kläder du valt! Var genomtänkt, så att du inte skickar omedvetna och oplanerade budskap. Om du vill kommunicera med dina kläder – se då till att dessa stärker det budskap du ska föra fram, så att inte dina kläder riktar lyssnarnas fokus åt ett annat håll än du tänkt!
 

Lycka till! 

Kommentera»

Nytt för i höst är att jag, här på bloggen,  varje vecka kommer att dela med mig av ett konkret och användbart kommunikationstips.

Först ut är:

I somras, på en fest, fick jag frågan:

"Av alla 19 tips som du ger i din senaste bok – vilket tips är det allra viktigste?"

Jag behövde inte tänka länge, utan svaret kom direkt! Precis det tips som är veckans kommunikationstips: Du bär ditt budskap!

Enligt min erfarenhet så tappar vi ofta bort denna sanning, i vår iver att få till själva budskapet  så optimalt som möjligt. Vi jobbar med innehåll och PP och funderar ut vad vi ska säga. Det vi däremot ofta knappt ägnat en tanke, är HUR ska jag få min publik, gruppen eller den enskilda person jag ska möta, att känna samma entusiasm och iver som jag?

Ligger svaret på den frågan i ännu en snygg PP? Nej, svaret på den frågan är att - det handlar om dig! Om din utstrålning och den värme och det intresse som du lyckas förmedla till din publik, grupp eller den person som du ska möta.

Vi behöver bara gå till oss själva för att känna att detta stämmer, för vem av oss öppnar upp för ett budskap av en person som vi uppfattar som ointresserad av oss, nonchalant, dryg eller överlägsen? Och ändå – dessa personer som vi uppfattar på ett sådant sätt, kanske egentligen är supertrevliga, men i det ögonblick när vi möter dem är de nervösa, stressade eller helt enkelt omedvetna om det intryck som de ger. 

Hur ska du då tänka för att förmedla värme, intresse och nyfikenhet? Här kommer några tips!

1. Hälsa varmt och med ögonkontakt. Om det passar in – hälsa genom att ta alla i hand.

2. Om du besöker ett kontor eller en arbetslats – kommentera kontoret eller verksamheten i positiva ordalag.

3. Om du möter en enskild person, visa intresse för den personen genom att ställa intresserade jobbrelaterade frågor - gå inte direkt på med ditt budskap!

4. Beröm och uppskatta det du gilllar; kontorets läge, inredning o.s.v

5. Gör alltid allt du kan för att få publiken/gruppen eller en enskild person att känna sig bekväm och good enough.


Vi gillar dem som gillar oss! Simple as that! Och att man gillar dig är en viktig förutsättning för att vilja lyssna till och låta sig påverkas av dig! Planera innan dina möten, hur du ska tänka, säga och agera för att  din värme ska gå fram!

Lycka till!


 

Kommentera»

I senaste JUNIA skriver jag en artikel, där jag ställer frågan: Vem är en bra ledare? Vill du veta svaret på den frågan, så läs hela artikeln här nedan! Du hittar också ett träningsguide, där du kan kolla vad du behöver tänka på för att ditt ledarskap ska lyfta mot nya höjder!


Vem är en bra ledare?
 
Många är idag på spaning efter bra ledare. Ledare att imponeras av och, kanske, försöka efterlikna. Inte sällan faller våra blickar på ledare med en särskild karisma som verkar få alla att vilja följa; ambitiösa personer som med inrutade dagar kombinerat med hårt jobb lyckas nå sina uppsatta mål. När vi med ett utifrån perspektiv studerar dessa framgångsrika ledare, så är det lätt att lite svepande ge dem omdömet – vilka bra ledare! Men stämmer det? För att få svar på den frågan, behöver vi fundera på vad som krävs för att vara – och förbli en bra ledare.
 

Vem är en bra ledare?
 

Mitt svar på den frågan är  – ingen! Inte om vi med omdömet bra ledare, menar en ledare om är helt perfekt dygnets alla timmar, alla månader, år efter år. Den ledaren finns inte.
 
Om vi tänker oss en ledare som en cirkel bestående av tårtbitar, så har, oftast, den ledare som får omdömet bra ledare, en större tårtbit som innehåller sådant som ledaren hanterat väl. MEN – i resten av cirkeln finns en mängd mindre tårtbitar som alla representerar sådant som inte blev så bra; ett beslut som inte var helt genomtänkt, ett tillfälle när ledaren var för snabb, en medarbetare som ledaren inte lyckades nå fram till, ett tillfälle när ledaren inte lyssnat tillräckligt …
 
En ledare är helt enkelt också en vanlig människa – och det gäller även de ledare som vi beskriver som bra ledare. Ledarskapet kan verka klockrent, men bortom det vi ser, finns alltid sådant som inte blev helt optimalt.
 
Hur blir man då en bra ledare?
 
Gemensamt för många av de ledare som vi beskriver som bra ledare är att de har knäckt koden – koden till vad som gör att ditt ledarskap växer, blomstrar och utvecklas år för år.
 
Jag har just avslutat ett av de Mentorprogram som jag driver. Under detta program har jag haft förmånen att få följa en ung chef i ett stort internationellt bolag.  Under vår utvärdering av programmet ställde jag frågan vad som krävs för att fortsätta att utvecklas som chef och ledare. På den frågan svarar denna unga chef:
 
”Det som krävs är att vara open minded och tillåta sig själv att leta efter förbättringspunkter i sitt ledarskap, vilket kanske kan vara svårare, desto fler år man har i yrket. ”
 
Som ledartränare gläds jag verkligen över denna unga chefs svar. Han har definitivt knäckt koden.  Koden är ständiga förbättringar – att inte låta sig nöjas med att ”det är väl ok”, utan att aktivt orka leta efter sina förbättringspunkter. Tror också att denna chef sätter fingret på ytterligare en svårighet – att ju längre du varit chef och ju mer positiv feedback du fått på ditt ledarskap, desto lättare är det att luta sig tillbaka och vara just – nöjd.
 
Ledarskap är färskvara
 
Ledarskap är färskvara – om du inte går framåt, så står du inte still – du går bakåt. När vi börjar nöja oss med att ”det är som det är och har det fungerat så här långt, fungerar det säkert också i framtiden” – i det ögonblicket kommer vi att börja falla tillbaka.
 
De gäller att orka sträcka sig framåt. Att aktivt leta efter sina förbättringspunkter. Att hitta glädje i att vara lite bättre som ledare i dag än igår. För att denna strävan ska bli möjlig, behöver du hitta och identifiera någon som får slipa på dig. Någon vars synpunkter du både efterfrågar och uppskattar. En person som är ärlig och som du kan känna dig trygg med – en person som du vet vill dig och ditt ledarskap väl.
 
Jag har ett barnbarn som spelar hockey på elit- och landslagsnivå. När hon gick på gymnasiet, så hände det att jag, som tidigare gymnasielärare, hjälpte henne genom att titta igenom texter som hon haft i läxa att skriva. När jag läst igenom vad hon skrivit, frågade hon ivrigt efter mina synpunkter. Om jag då sa att helheten var bra, men att det fanns vissa delar som var svagare, så hände det ALDRIG att hon som gensvar sa; ”men om resten är ok, så duger det väl …”. Med sin hårda hockeyträning i bagaget, där det verkligen gäller att satsa på ständiga förbättringar för att ta sig vidare, så var hennes reaktion alltid:
 
”Bra, mormor! Då skriver jag om det stycket!”
 
Mer än en gång slogs jag av hur självklart det var för henne att inte nöja sig, utan sträcka sig framåt.
 
Så  – vem är då en bra ledare! Svaret är – ingen! MEN! Genom att aktivt söka våra förbättringspunkter, öppna oss för feedback och jobba med det vi får höra – så kan vi alla bli bättre ledare; bättre – på väg mot bra!
 
 


Så blir du en bra ledare!
 
Träningsguide!

 
Om du inspirerats av artikeln och känner  – JA! Jag vill vara med och utveckla mitt ledarskap! Jag vill sträva efter att ta mitt ledarskap till nya nivåer! Då kommer här förslag på hur du konkret gör!
 
1.     Inspireras av bra ledare som du möter eller studerar på avstånd!
MEN! Kom ihåg att de också är människor med både styrkor och svagheter! Om du håller den tanken levande, så kommer deras sätt att leda att bli mer uppnåeligt för dig – och du kan på riktigt låta deras sätt att leda utmana dig att gå i samma riktning!
 
2.     Ge dig själv feedback!
Identifiera det som är bra – och som du därför ska förstärka, så att det förhållningsättet ännu mer kommer att prägla ditt ledarskap. Sträva också efter att aktivt leta efter dina förbättringspunkter – stora som små! Se dessa som utmaningar, som på sikt kommer att göra dig ännu mer inspirerad i ditt ledarskap.
 
3.     Hitta en person som du litar på som får slipa på dig!
Fråga aktivt efter vad den personen ser hos dig som ledare. Vad är bra? Vad skulle kunna vara bättre?
 
4.     Träna dig på att ta emot den feedback du får höra!
Försvara dig inte och förklara inte, utan försök i stället förstå varför ditt sätt att leda uppfattas som det gör. I den processen får du värdefull kunskap om hur de du är satt att leda ser på dig. Andras bild av oss, stämmer inte alltid med vår egen bild av oss själva. För att lyckas som ledare är det därför helt nödvändigt att skaffa sig kännedom om hur vi uppfattas av andra.
 
5.     Omge dig med ett team – själv är inte starkast!
Även om du är gruppens ledare, så fråga aktivt efter andras tankar och synpunkter på processer och skeenden som ni befinner er i. På det sättet får du själv viktig input, som kommer att underlätta för dig att landa i bästa tänkbara beslut. Samtidigt ger du också ditt team möjlighet att växa och utmanas, genom att du efterfrågar deras synpunkter. Verkligen en win-win situation!
 
6.     Nöj dig aldrig – tänk inte att nu är jag klar, ”färdigutvecklad” som ledare!
Det blir du aldrig – och det är just detta som gör möjligheten att vara ledare till en så levande och dynamisk funktion – något som, rätt använt, utvecklar dig hela livet!
 
 

Lycka till!
 

Kommentera»

I min nya artikel i senaste JUNIA, hittar du en guide till det svåra samtalet. Det där samtalet som vi vet att vi måste ta, men ändå skjuter vi upp det…

I artikeln här nedan får du konkreta tips på hur du ska förbereda dig och vad du ska tänka på innan – och under samtalet för att säkerställa att du får fram ditt budskap – men med minimal negativ påverkan på relationen. Du hittar också en checklista, där du kan stämma av vad just du behöver tänka på lite extra!


Guide till det svåra samtalet

Du har sedan en tid insett att du behöver ta ett svårt samtal med en av dina medarbetare. Du vet att det är din uppgift, men ändå har det inte blivit av. Du vet att du måste ta tag i detta NU – om du inte gör det finns risk att situationen eskalerar, genom att ännu fler personer kommer dras in.
 
Känner du så här, så är du inte ensam. Det är helt normalt att känna ett obehag, inför den här typen av samtal. Det viktiga är att du ändå tar tag i samtalet, bokar in och genomför det. OCH – att du genomför det på ett genomtänkt och professionellt sätt.

 
Här kommer en guide till det svåra samtalet:
 
1.Vad är syftet med samtalet?
 
Innan du sätter dig ner i samtalet, behöver du tydligt för dig själv klargöra vad syftet är med samtalet. I vissa fall, kanske du behöver samråda med någon, kring vilka mandat du har och vad du kan gå med på.  Ni behöver också dra upp riktlinjer för det mest lyckade utfallet som ni ser framför er, men också tänka igenom med vad ni kan tänka er att kompromissa.
 
2. Starten på samtalet
 
Eftersom situationen förmodligen känns något laddad, så är det lätt att ha för bråttom och att en känsla av att du vill få samtalet överstökat präglar inledningen. Detta är inte bra. Här måste du gå åt andra hållet; utstråla lugn och inte ha för bråttom. Dröj vid bakgrunden till att ni behöver ha detta samtal; vad har inträffat och vilka konsekvenser har det fått. Var noga med att inte uttrycka dig i svepande ordalag, utan återge specifikt och konkret den situation som inträffat. Det är lätt att själva bakgrundsbeskrivningen går för snabbt; dels för att du känner dig obekväm och dels för att du tänker att detta som du nu sitter och säger är helt och hållet känt för den andre. Det stämmer kanske – men det är just detta som gör denna del av samtalet så viktig. Ni behöver landa i en gemensam beskrivning av det som hänt – även om ni kanske inte är överens om det problem som du menar att dessa händelser skapat.
 
3. Beskriv  – värdera inte
 
Vinnlägg dig om att ha en saklig och lugn ton. Beskriv det som hänt, utan att värdera. Fråga sedan den person som du samtalar med vad han/hon tänker när du beskriver situationen på detta sätt. Här måste du förvänta dig alla typer av reaktioner. Allt ifrån ett lugnt konstaterande att ”det här låter inte bra, det hör jag också när du beskriver det”, till ilska, aggression mot dig eller andra, upprördhet, ledsenhet, chock …
 
4. Sitt lugnt i båten!
 
Nu gäller det för dig att inte stressa! Om man möts av starka reaktioner, är det lätt att man gör allt för att dämpa dessa för att få denna fas att bli så kort som möjligt. Stå emot den impulsen. Ta det lugnt och lyssna på den andre – vad han/hon än säger. Ansträng dig för att förstå hur den andre tänker. Ställ följdfrågor, men försvara inte din egen ståndpunkt i detta läge. När du märker att den andre inte har mer att säga – inte förrän då går du vidare.
 
5. Hur går vi vidare?
 
När det känns som om ni sagt det ni båda vill säga, då är det dags att landa i frågan; Hur går vi vidare? Det är också här som du tydligt ska dela syftet med samtalet, betona den omsorg för personen som ligger i botten och som gör att detta samtal måste tas – just av dig. Kanske har andra börjat prata bakom personens rygg och då är det schysstaste att du som ledare/chef/närstående är den som tar upp problemet i syfte att hitta en lösning som kan accepteras av båda parter.
 
6. Boka ett nytt samtal
 
Tänk inte att ni ska landa i en väg framåt under det första samtalet, utan ge personen möjlighet att tänka igenom det ni har pratat om. Var tydlig med att en förändring är nödvändig. Presentera det som du ser som den optimala lösningen och be personen tänka igenom detta tills ni ses igen.
 
7. Samtal nummer två
 
När ni möts igen, så får du höra vad personen säger om den lösning du föreslagit. Kanske är inte personen villig att gå med på ditt förslag helt och fullt. Då har du med dig i bagaget de initiala tankarna du haft kring på vilket sätt ni kan kompromissa och vad du är beredd att gå med på. Att du tänkt igenom kompromissmöjligheterna redan innan första samtalet, är en viktig garant för att du inte ska lämna detta samtal  med en otillfredsställelse över att du gått med på sådant som du egentligen vet inte kommer att fungera.
 
I bästa fall, så löser ni knuten under samtal nummer två, men ibland kan det behövas ytterligare samtal innan vägen framåt blir synlig. Detta är, i så fall, inget nederlag, utan visar bara på din seriositet att få till ett bra avslut som båda kan acceptera och som kommer att bära in i framtiden.
 
Trots guider och strategier – det finns inget som kan göra ett svårt samtal lätt. Att förvänta sig att din motpart ska studsa ut från ett svårt samtal med glädjeskutt är orealistiskt. Det som däremot är viktigt att sträva mot är att leda varje svårt samtal med värdighet, värme och professionalism.    


Checklista!
 
När det gäller att leda svåra samtal, beror det lite på våra individuella personligheter, vilka moment som vi möjligtvis tycker känns ”enklare” och vilka moment som vi tycker känns svårare och kanske därför bara snabbt försöker ta oss förbi.
 
För att kunna få till ett så bra samtal som möjligt, även om ämnet är svårt, behöver du stanna till inför vad som just du upplever något lättare och vad som känns riktigt svårt och kanske till och med obehagligt.
 
Här kommer en checklista, som, utifrån vad du svarar, kan ge dig en vägledning i vid vilka moment i samtalet som du behöver vara extra förberedd och extra varsam.
 
1. Jag har en tendens att skjuta den här typen av samtal framför mig alldeles för länge.

Lösning: Inget att vänta på – sätt dig över ditt obehag och boka in samtalet i dag!
 
2. Jag känner ett starkt obehag i starten av samtalet, och stämningen blir därför spänd och olustig.

Lösning: Fokusera på den person du ska möta, inte på ämnet för samtalet. Sträva efter att vara varm och uppskattande. Om du noga har planerat samtalet i förväg, behöver du inte markera samtalets karaktär, när du hälsar personen välkommen. Du kan då vara varm, trevlig och småprata lite om annat, utan att syftet med samtalet går förlorat.
 
3. Jag vill få samtalet att bli så kort som möjligt.

Lösning: Ett svårt samtal kan inte forceras, om du vill nå samtalets syfte. Stålsätt sig mot känslan att vilja skynda på och dröj vid bakgrunden, så som det beskrivs i artikeln.
 
4. Jag är rädd att inte kunna få fram mitt budskap under samtalet.

Lösning: Förbered dig! Skriv ner syftet med samtalet och låt sedan detta vara grunden för dina förberedelser. Om du vet vart du vill nå, kan du i lugn och ro lyssna på den andre, utan rädsla för att samtalet ska ta en annan riktning. Du vilar då i förvissningen att du när du vill kan föra samtalet mot ditt syfte.
 
5. Jag är orolig för att vår relation ska påverkas negativt.

Lösning: Den risken finns alltid, när du måste ta ett svårt samtal. Den bästa garanten för att er relation ska bevaras intakt, finns i dina förberedelser. När du noga förberett dig, kommer du att utstråla ett annat lugn och en annan värme än om du mer huvudlöst kastar dig in i samtalet. Att du kan visa uppskattning för personen samtidigt som du tydligt riktar kritiken mot sakfrågan, är avgörande för en bevarad relation.
 
Att ta ett svårt samtal är varken lätt eller roligt – men ofta är det ett viktigt samtal för din samtalspartner; ett samtal som kan bli avgörande för den personens vägval och utveckling.
 
 

 
 

Kommentera»

Är du bra på att välja dina strider? I senaste JUNIA skriver jag om vilka strider du ska ta – och vilka du ska släppa! Här finns energi att spara!! Du hittar hela artikeln samt ett test här nedanför! Läs och stäm av vad du behöver tänka lite extra på!


Om att välja sina strider …
 
Ibland kanske man ska lägga band på sin iver att kommunicera hur rätt man har … Denna lärdom fick jag med mig som en bonus, efter en föreläsning för många år sedan.
 
Föreläsningen flöt på fint, helt enligt plan. När vi sedan åt lunch, hade jag arrangören till bordet. Han kommenterade då hur fint jag och min kollega hållit den utsatta tiden och jag tackade för uppskattningen. Och där borde jag ha stannat. MEN – det gjorde jag inte. I stället gick jag vidare och föreslog att en klocka kunde placeras på väggen längst bak i konferensrummet. Det underlättar för alla föreläsare och ser dessutom trevligt ut, om inte föreläsaren behöver kolla på armbandsuret (detta inträffade före plattor och mobiler), vilket är svårt att göra omärkligt.  Arrangören valde då att bara skoja bort mitt förslag genom att säga:
 
 ”Det spelar ju inte så stor roll, för det är ju ändå inte något problem att kolla klockan, även om den sitter på armen. Det gör jag ofta vid möten och det sker helt omärkligt, utan att någon ser detta.”
 
Här borde jag ha släppt diskussionen om klockan. MEN – det gjorde jag inte … Istället tog jag detta vidare genom att säga:
 
”Alltså, du tror att det inte märks när du tittar på klockan!”
 

Detta glada utrop följde jag sedan upp med en livfull imitation av uppdragsgivarens beteende vid ett tidigare möte med mig. Hur han stelt hade manövrerat med kavajärmen, för att kasta en, som han själv trodde, omärklig blick på sitt armbandsur. Uppvisningen väckte stor munterhet bland alla runt bordet – utom hos uppdragsgivaren själv. Behöver jag säga att det inte blev några fler uppdrag från det företaget?
 

Hur vet jag vilka strider jag ska släppa?
 
Jag kom att tänka på denna händelse för ett tag sedan, när jag mötte en säljare som berättade om ett tillfälle, när han suttit ute hos en kund och diskuterat en offert. Ett par saker som kunden med bestämdhet slog fast, stämde inte. När säljaren påpekade detta, så höll kunden ändå fast vid att kundens beräkningar var de korrekta. De diskuterade detta en stund, men utan att kunden på något sätt lät sig påverkas av argumenten som talade för att beräkningen inte var helt korrekt. I det läget, berättade säljaren, kände han att han måste göra ett val. Antingen köra på med mer argument, fakta och underlag, tills dess att kunden inte skulle kunna göra annat än att backa. Det andra alternativet var att bestämma sig för att låta samtalet rulla vidare mot det riktigt viktiga – förhoppningsvis ett avslut. Som säljaren sa:
 
”Kunden medgav aldrig att han hade fel, men någonstans så kände jag ändå att han börjat vackla i sin uppfattning, men att han inte ville visa mig det. Hade jag kört på och överbevisat honom; trängt in honom i ett hörn – ja, då tror jag att vår relation hade tagit skada och på sikt var ändå bibehållen relation det verkligt viktiga.”
 

Kloka reflektioner. Detta kan man såklart inte kopiera rakt av – ibland är sakfrågan överordnad och då får man köra ända in i kaklet. Om du hamnar i ett läge när detta krävs, försök ändå att hålla ett öga på vad som händer med er relation i den processen.
 

Vad händer om jag satsar på att vinna alla diskussioner?
 
”Sårade människor samarbetar inte.”
 
Det tycker jag mig ha funnit belägg för genom åren. Så, om din motpart har fel, även om det är ett faktafel, försök ändå att se the bigger picture – är det avgörande att alla fakta i ert samtal är helt korrekta för att ni ska nå det utfall som ni önskar – ja, då måste du köra på. MEN – sträva efter att välja dina strider. Jag är helt övertygad om att du ibland kan släppa dina argument i en diskussion och att ni ändå kan hamna där du önskar – trots att du valde bort att driva din samtalspart till att ödmjukt säga; ”jag har fel, du har rätt.” Kanske härligt att höra, men inte sällan har relationen då fått en törn.
 
Om dina vinster alltid leder till att du förlorar annat som också är viktigt – ja, då vinner du en pyrrhusseger. Pyrrhus var en kung, som i ett slag mot romarna år 279 f. Kr. visserligen vann slaget – men led stora förluster vad gällde manskap. Det var i det sammanhanget han ska ha sagt de berömda orden:
 
”En sådan seger till – och jag är förlorad!”
 
Det gäller också oss idag – när stridslusten flammar upp; du vill ha rätt och visa på andras fel eller du vill visa din poäng genom att göra dig lustig över andra – lägg band på dig och fundera på vad som är verkligt viktigt i det långa perspektivet.
 
 

                                                                 


Test
 
Om att välja sina strider …
 
Hur viktigt är det för dig att ha rätt? Är det ibland så viktigt att detta hindrar dig från att se  vad som i slutändan betyder något? Känner du att din längtan att ha rätt, ibland tar överhanden, så är du i gott sällskap. Så är det för oss alla ibland. Just därför kan det vara bra att tänka till – vi har ofta vissa speciella områden eller frågor som triggar oss det där lilla extra och gör oss förblindade. Det är då vi kan förlora stort i slutändan – när du en gång har trängt in en person i ett hörn och täppt till alla flyktvägar – ja, då är det lätt att den personen i fortsättningen kommer att gå krokar för att inte hamna i diskussion med dig.
 
Titta igenom listan nedan! Inom vilka områden är du särskilt sårbar, och har svårt att släppa taget, fastän du innerst inne känner att det nog vore det bästa – i alla fall om bibehållen relation är viktig att bevara!
 
Sätt ett kryss vid de områden som stämmer in på dig!
 

  • När någon berättar något som innehåller ett faktafel – berättelsen håller ändå ihop, men ändå…rätt ska väl alltid vara rätt, eller…?

 

  •   När någon avfärdar något som du irriterar dig på med ett ”äsch, det spelar väl ingen roll…!”

 

  • När någon lägger fram en idé som sin egen och du vet att den idén var det ursprungligen DU som kom med…

 

  • När ni diskuterar två olika alternativ, där du känner att den ena alternativet absolut är bäst på grund av den dokumentation ni båda tagit del av – men när den andre hävdar att det andra alternativet ändå är det ni ska välja …

 

  • När du under en längre tid irriterat dig på en person och ni nu diskuterar en småsak, så blir du envis i att det är ditt alternativ som ska väljas, trots att du egentligen inte har så starka åsikter som man skulle kunna tro, när man hör dig. Det som driver dig är att vinna över honom/henne!

 

  • När någon angriper något som är en hjärtesak för dig; det kan vara personer som står dig nära eller åsikter/övertygelser som betyder mycket för dig – kan du då lyssna och samtala – utan att drivas av lusten att till varje pris övertyga den andre om hur fel han/hon har?

 
Ibland passar det att med kraft föra fram sin åsikt. Dock är det ett faktum, att om du vill att andra ska lyssna på dig, dina förslag och dina åsikter – då är du beroende av att ha goda relationer till din omgivning. Så välj dina strider – vilka ska du ta och vilka ska du släppa?

Kommentera»

Idag på Internationella Kvinnodagen vill jag lyfta en av mina förebilder – mitt barnbarn, Ebba Berglund, hockeyspelare på elit- och landslagsnivå – just nu klar för SM final med sitt lag Luleå/MSSK. Ebba lever sin dröm, men vägen dit har kantats av hårt arbete, målmedvetenhet och tydliga prioriteringar. I en mansdominerad värld gör hon och hennes lagkamrater dagliga landvinningar för ökad jämställdhet.

Pippi hyllas ofta som en kvinnlig förebild. Men – är det inte dags att Annika får lite upprättelse? Vad skulle Pippi varit utan Annika? Annikas beundran för Pippi går inte att ta miste på, när man läser Astrid Lindgrens böcker. Det går dock inte att komma ifrån att Annikas stabilitet, lugn och kloka frågor har en stor betydelse – också för Pippi.

För Pippi verkar det mesta hända av sig självt. Men vi vet att det är en myt. Mycket lite händer av sig själv. Om vi inte tar ansvar och agerar blir livet inte som vi vill. För att något ska hända är det bästa sättet att själv vara motor.

Kanske är det dags att sluta betrakta begreppet ”duktig flicka” som en väg till utbrändhet – rätt använt är ny kunskap och nya färdigheter vägen till dina mål. Kanske är det detta som männen redan upptäckt… kanske det är därför det aldrig varnas för att vara ”en duktig pojke…”

Kommentera»

Så kul uppdrag – att få köra Retorik för KDs kandidater till EU parlamentet! 

Först föreläsning och sedan workshop
– ett så härligt gäng som engagerat tog sig an sina uppgifter – att göra en presentation med min bok 19 Retoriktips som arbetsredskap och inspirationskälla! 

Grand Hotel Saltsjöbaden bjöd på storslagna omgivningar med sol och klarblå himmel över gnistrande hav!

Perfekt inramning till dessa skärpta, kunniga, taggade kandidater, bland vilka David Lega är en av toppkandidaterna. 

En fantastisk person; varm och ödmjuk trots sina kolossala framgångar, bland annat som simmare i världseliten. Fram till och med Paralympics i Sydney 2000, vann David totalt tre VM-guld, fyra EM-guld och slog 14 världsrekord! David har sedan dess tagit en fil. kand. i juridik och ekonomi – han är dessutom en mycket uppskattad föreläsare med bland annat pris som Årets Talare i bagaget!

En verkligt imponerade man! Så glad att jag fått möta honom! Han kommer att bli perfekt i Bryssel!

Vi måste också prata lite mer om Grand Hotel Saltsjöbaden! Bara byggnaden i sig – så otroligt magnifik! Nästan lite overklig i all sin prakt!

Jag anslöt redan på fredagkväll och fick då förmånen attt vara med på en superhärlig middag - tillagad av Årets kock 2018, David Lundqvist, som finns just på – Grand Hotel Saltsjöbaden! 

Nom, nom, nom!!!! Vilka rätter som presenterades! Här kommer ett bildregn! 

Ja, ni fattar – detta var ingen vanlig fredagkväll! Om ni har möjlighet, gör som många hade gjort denna fredagkväll – hoppa på Saltsjöbanan, boka ett bord och njut! Rekommenderas!

Kommentera»

I senaste JUNIA skriver jag om att Du är mer än vad du har blivit!

En sanning som jag tror gäller oss alla! I mitt jobb är just detta det allra roligaste – att få se människor ta rejäla kliv utanför sina egna comfort zones och upptäcka just detta – att vi är så mycket mer än vad vi anar! Ibland behövs en annan blick än vår egen för att våra möjligheter ska bli synliga också för oss själva! Älskar att få vara med när detta händer!

Här nedanför läser du hela artikeln! Du hittar också en utmaning som du kan ta till dig, som också gör dig till ett redskap för andras utveckling! Så härligt!


Du är mer än vad du har blivit!
 
I Disneyklassikern Lejonkungen får vi möta Simba, en liten lejonunge, som när pappan dödas, rädd och skrämd flyr från sin uppgift, att en dag ta över faderns roll som ledare. Simba lever ett lättsamt och bekymmersfritt liv, men längst in finns det något som gnager i honom. En dag får han höra orden:
 
”Du är mer än vad du har blivit.”
 
Dessa ord blir en vändpunkt för Simba. Han vänder nu tillbaka till det som är hans livsuppgift. Mycket svårare och mer komplicerat än det liv han tidigare levt – men ändå. Det rätta.

 
Jag tror att vi är många som har mer gemensamt med Simba än vi kanske anar. När vi står inför nya uppgifter, antingen sådant vi själva drömmer om att göra eller det handlar om förfrågningar som kommer till oss från andra, så finns också en risk att vi, precis som Simba, begränsar oss. Oron och rädslan inför det nya gör att vi tackar nej – trots att uppgiften egentligen känns lockande och tilltalande.
 
När uppdraget är lite för svårt, lite för stort – och kanske oväntat!
 
Den tidigare ärkebiskopen Anders Wejryd, intervjuades inför sin 70-årsdag (Örnsköldsviks Allehanda 2018-09-17). I intervjun berättar han om hur han som 19-åring fick möjlighet att predika i Björksta kyrka. Inte helt lätt att få till, utan tillstånd måste inhämtas från biskopen i Västerås. Anders Wejryd kan idag se tillbaka på händelsen som en viktig milstolpe i hans beslut att viga sitt liv till kyrkan. I intervjun ser han tillbaka på denna händelse med orden:
 
”Uppdraget var lite för svårt för mig. Något man växer av.”
 
Precis som för Simba. När uppdraget är lite för svårt, lite för stort och kanske oväntat – det är då vi växer. När vi ser i någon annans ögon att en person tror på mig, tror att jag kommer att klara den uppgift som läggs framför mig – det är då vi blir beredda att ta de där stegen, som leder oss vidare.
 
Att pusha någon att ta ett nytt steg
 
Under min tid som gymnasielärare i engelska, skulle jag och en av mina klasser vid ett tillfälle ha ett stort pådrag i skolans aula. Alla andra klasser i samma årskurs var inbjudna att komma och lyssna på det program vi satt ihop. Det drog ihop sig till presidentval i USA och min klass skulle lyfta detta från aulans scen, genom att hålla en presidentvalsdebatt. Alla elever hade olika roller; två presidentkandidater, intervjuare samt en stab som skulle bistå med fakta som behövdes för att besvara olika frågor.
 
I den här klassen fanns en elev som kämpade hårt med sina studier i engelska, utan att uppnå de resultat hon önskade. Faktum var att hon hade det allra lägsta betyget i engelska.
När detta projekt med presidentvalsdebatten blev aktuellt, meddelande hon direkt, att hon inte kunde tänka sig att delta. ”Det måste du förstå”, sa hon till mig, ”att jag kan inte göra detta; jag har problem att prata engelska inför min egen klass, hur kan du tänka dig att jag ska kunna stå på en scen och tala inför en fullsatt aula?”
 
I och för sig en berättigad fråga, men jag kände starkt att jag trodde att hon skulle fixa detta. Min respons till henne var säkert oväntad, när jag sa:
 
”Du kommer att klara detta. Vi gör det tillsammans – jag ska hjälpa dig.”
 
Som ni säkert förstår, så sa inte eleven ja direkt. Hon protesterade och menade att jag hade fel, men jag stod på mig och till slut sa hon:
 
”OK, jag gör det. Men då behöver jag din hjälp!”
 
Vi satte igång med förberedelserna av vad hon skulle säga. När det sedan var klart, var det dags för träning. Och som vi tränade. Eleven gav verkligen ALLT.
 
Till slut var det dags. Det var dagen för presidentvalsdebatten. Aulan fylldes till sista plats. Och så var det dags för min elev. Hon tog plats på scenen och levererade de repliker som vi tränat in. Och det gick utmärkt.
 
Efteråt var det en glädjestrålande tjej som kom fram till mig och sa:
 
”Tack för att du trodde på mig, tränade med mig och lät mig uppleva detta. Jag kommer förmodligen aldrig mer att stå på en scen och prata engelska inför så många människor – men jag är inte samma person som innan; jag har gjort något jag inte trodde var möjligt – och det har påverkat mig."
 
Att få vara med och bidra till andras utveckling, handlar ofta om att föra en människa in i en uppgift som han/hon bedömer som lite för svår – eller oväntad. Det är svårt för oss alla att ta de där stegen som leder oss utanför vår egen comfort zone. Därför behöver vi vara varandra till hjälp – att någon pushar oss mot okänd mark – det kan göra hela skillnaden!
                                                                                    

                                             
                  


Du är mer än vad du har blivit!
 

Utmaning!
 
Nu är det dags att du ser dig omkring! Vem har du i din närhet som du kan pusha till att ta ett nytt steg?
 
Var kreativ och tänk utanför boxen! Jag är säker på att du får en hel del idéer vad gäller uppgifter som du skulle kunna ge till olika personer – men innan du har kommit så långt har du oftast själv dissat din idé, genom att tänka något av följande:
 
”Nej, det är ingen idé att fråga honom/henne om det … Han/hon har ju redan så mycket …”
 
”Nej, så dumt – han/hon har ju aldrig deltagit i något liknande – det blir ju jättekonstigt att fråga honom /henne om detta!!!”
 
”Nej, han/hon är ju alldeles ny här! Känns ju supermärkligt att direkt kliva på och fråga om han/hon vill hjälpa till!!”
 
Nej, han/hon är ju så ung!! Vi har aldrig haft någon så ung på den här uppgiften!”
 
Nej, han /hon är ju så gammal – vill säkert inte, har ju haft så många olika uppgifter genom åren!!

 
Känner du igen dig? Då vill jag säga till dig – du är inte ensam! För det är så här vi oftast gör – innan vi ställt frågan till den det gäller, så har vi redan själva gett ett nekande svar. Egentligen helt grundlöst; vi gissar bara lite löst hur personen kommer att svara – och nöjer oss ofta med det!
 
Varför inte pröva att  faktiskt ställa den där frågan till personen det berör? Kanske får du ett överraskande JA, som svar! Då har du fått vara med om att leda en människa vidare  – du blev instrumentet som ledde till en ny spännande uppgift!
 
Som sagt – du är mer än vad du har blivit! Låt det få bli den tanke som präglar hur vi själva ser på uppgifter som vi ställs inför, kanske lite svåra sådana av oväntad karaktär – men också när vi själva har möjligheten att ge uppgifter till andra. Dissa inte dina egna förslag  – låt personen i fråga ta ställning själv! Det värsta som kan hända är att du får ett nej – och då kommer du ändå att ha gett glädje till den du frågade – det är alltid roligt att bli tillfrågad! Redan detta pushar i rätt riktning!
 
Och – när du frågar! Go all in! Ha inte undertexten ”jag förstår att du inte vill”, utan fråga glatt och entusiastiskt; visa att du tror att personen skulle klara uppgiften perfekt! Låt din inställning smitta av sig till den du frågar! Det kommer att underlätta dina möjligheter att få ett ja!
 
Lycka till!

Kommentera»

Sitter just nu med en diger to do lista! Mycket som ska betas av den här veckan...

Finslipar just nu en utbildning som jag ska leda i morgon, som handlar om kundbemötade. Sedan väntar coachning och feedback till en talare som har ett viktigt taltillfälle framför sig; det är mail som ska besvaras , luncher som ska bokas in och planering av en livesänd utbildning i maj 2019.  Men som ni hör - bara roliga saker...!

Förra veckan avslutades med en tur till  Jönköping, där jag föreläste om ledarskap för drygt 200 taggade och laddade ledare! Så härlig publik!

Sedan var det dags för boksignering! Tack till er alla som köpte mina böcker! Så glad, ödmjuk och tacksam!

Flighten hem från Göteborg bjöd på en magiskt vacker solnedgång over november Sverige! 

Kommentera»