Christina Hellströms blogg
Just nu!

Christinas blogg.
 

En omtumlande helg ligger nu bakom. 

Fredagsförmiddagen inleddes med begravningsgudstjänst för vår kära vän som så hastigt lämnat oss. En vacker gudstjänst – men, åh, så sorgligt... på familjens önskan, sjöng jag När löven faller, som Carola skrivit. Svårt, men det gick – om än på skakiga ben. Som tryggt stöd bakom fanns tre violiner, däribland min man, och en pianist. Mitt lilla trygga crew; vi är med i samma kyrka och spelar och sjunger ofta tillsammans. 

När begravningen var över, var det så dags att direkt hoppa in i bilen för att bege mig till Umeå och där boarda ett plan till Stockholm. Efter ytterligare en bilresa var vi så framme i Västerås, där jag skulle föreläsa om ledarskap på lördagen. 

Kände att jag helt dök in i jobbet, koncentrarade mig, här och nu. 120  glada och taggade ledare lyfte mig och föreläsningen kändes som den satt där den skulle! Så härligt! Sedan var det dags att bila till Arlanda, flyga till Umeå och sedan bila hem igen.

Måste erkänna att jag var rätt mör, när jag kom hem ...

Umeå bjöd på en glittrande vacker inflygning på lördagskvällen...

Och i går var det Farsdag! Så härligt att få krama om de mina och njuta av att ha en så fin familj omkring mig!

Kommentera»

Alltså – en sååå underbar känsla! När man för första gången håller BOKEN i sin hand – det är nästan euforiskt! Så många tankar, timmar och tangentnedslag som ligger bakom – men NU är den layoutad, tryckt – och KLAR!! Så härligt!

19 RETORIKTIPS! Kommunicera bättre – redan i morgon!

Din perfekta guide till vardagens alla kommunikationstillfällen! Någon frågade – varför just 19? Jo, för att det är mina bästa helt enkelt – de där tipsen som gör dig och dina möten lite varmare, lite intressantare, lite smidigare, lite effektivare och lite tydligare – det där lilla extra som ofta gör hela skillnaden.

Boken är skriven som en handbok – du behöver alltså inte läsa den från pärm till pärm – om du inte vill det förstås! Rubrikerna är tydliga, så att du snabbt ska hitta det tips som du har mest nytta av vid varje aktuellt tillfälle. Boken är konkret och innehåller många råd och tips, som du direkt kan testa! 

Du hittar också ett Snabbprogram – ett Quick Fix, med redskapen som gör att du snyggt kan leverera det som efterfrågas, även om du inte har någon tid alls till förberedelser. Du vet de där tillfällena när någon lyser upp när du kommer in på mötet och glatt ber dig dra något "nu när du ändå är här!"

Hoppas du kommer att gilla boken! Det allra smidigaste är att du klickar hem ditt ex på adlibris.com eller bokus.com! Happy reading!

Kommentera»

Oktober innebär alltid mycket jobb och många jobbresor, så också detta år. Men bilden nedan symboliserar inte bara en vanlig jobbresa till Stockholm – utan också hoppet om en himmel.

Just nu präglas vardagen av den saknad och sorg som familj och vänner känner, när en av våra närmaste vänner hastigt lämnat oss, efter att han drabbats av plötslig sjukdom. Så overkligt och svårt att ta in – och så ofattbar den smärta som hans fru och närmaste familj går igenom just nu. Livet stannar upp ett tag, omdefinierar vad som är viktigt och får oss alla att slå av på takten. 

Samtidigt fylls jag också av en stor tacksamhet över att jag fått lära känna denna fina person  – tacksamhet för alla år av fantastiskt fin vänskap.

Fylls också av tacksamhet över Leo, som bodde hos oss under förra veckan – att få sitta i köket och lyssna på hans läsläxa – mycket bättre än så blir det inte. Livet – det alldeles vardagliga och det alldeles underbara. 

Kommentera»

Kom just ihåg att jag lovat er härliga dopbilder – och att jag också varnat er för sötchock! 

Och här är hon – Stella Chelsea Helena! Som synes nöjd med att få en egen dag med allt ljus på henne!

"Inte tråkigt alls detta – ok, fler som vill ta bilder! Inga problem - här kommer ett smile!!"

Underbara prästen Zandra Zinner satte tonen – glädje, jubel och förväntan! 

... och jag sjöng! Kärleksvisan...

En så härlig, glad och varm dag! Så fint att familj och vänner fick samlas kring lilla Stella! Efter dopet följde dopfika, barnbus, presenter, skratt och härliga samtal!

Tack Stella för att vi fick vara med!

Kommentera»

I senaste JUNIA skriver jag om den viktiga första tiden på nya jobbet – hur du gör för att komma in på ett bra sätt, så att både du och din kompetens får den uppskattning ni förtjänar! MEN – för att nå dit är det en del att tänka på! 

Här nedanför får du hela aritkeln, samt även ett test du kan göra, för att stämma av vad just du behvöver tänka extra på !


Så får du bästa starten på nya jobbet!
 

Har du just fått nytt jobb? Grattis! Att börja på ett nytt jobb är oftast en mix av många olika känslor. Ett stråk av vemod kanske, för det jobb och kanske framför allt, de kollegor som du lämnat. Förväntan och upprymdhet – att börja ett nytt jobb känns otroligt spännande och kul! OCH. En viss bävan – för hur ska det nya jobbet bli? Kommer jag att trivas med arbetsuppgifter och kollegor? Och den fråga som kanske mal allra längst in – kommer mina nya kollegor att uppskatta mig och det jag kan?
 
Precis i starten på ett nytt jobb, har de flesta alla antenner utfällda. Det är så mycket du vill få grepp om, samtidigt som du är mån om att komma in i arbetsgemenskapen – och att få visa det du faktiskt kan. Allt detta är bra, men du bör ändå tänka till några varv, innan du går all in på ditt nya jobb.
 

Hur uppfattar andra mig?
 
Att bli omtyckt och uppskattad som medarbetare är viktigt för att du ska trivas på ditt jobb. Att känna att du blir en del av arbetsgemenskapen är en nödvändighet. Denna längtan kan ibland föra oss lite fel. I din iver att bli bekräftad, kanske du anstränger dig extra hårt för att vara trevlig, glad, uppskattande och hjälpsam. Allt detta är såklart bra. Problemet infinner sig om du tagit i så från tårna, att du bara orkar leva upp till denna ultimata version av dig själv under ett par veckor. När du sedan blir varm i kläderna, faller du utmattad tillbaka till ditt ”vanliga” jag. Eftersom du vant dina nya arbetskamrater vid den sprudlande versionen av dig själv, kommer de att undra vart den personen tog vägen. Så även om du är glad, trevlig, hjälpsam och helt ok i ditt ”vanliga” jag, så finns en risk att de ändå ”inte känner igen dig” och kanske till och med tycker att du verkar sur och inåtvänd. Så – lagom är bäst helt enkelt! Lägg dig på en nivå som du känner att du kommer att orka upprätthålla under hela din period på detta jobb. Att du som medarbetare är igenkännlig och förutsägbar, skapar en skön rytm i vardagen.
 
Var noga med att visa att du uppskattar dina nya arbetskamrater, genom att sätta dig tillsammans med dem vid fikastunder och luncher. Inbjuds du någon social aktivitet utanför jobbet, är det viktigt att du tackar ja. Lyssna in, visa ditt intresse av dem som personer. Ta inte över samtalen genom att berätta om dig själv. Invänta deras frågor och känn av hur mycket plats det är lämpligt att du tar.
 
Vad kan jag bidra med?
 
När vi är nya på en arbetsplats, har vi oftast ett behov av att visa vilket bra val det var, att plocka in just mig. Detta kan ta sig uttryck i att man direkt första dagen,  kommer med förslag och idéer på sådant som du tycker skulle kunna göras bättre eller annorlunda. Till din förvåning, är det få, om ens några som hänger på. De flesta av dina nya arbetskamrater försvarar förmodligen sitt arbetssätt och sina rutiner. I det läget kan det hända att du blir ännu mer ivrig att förklara hur mycket bättre det skulle bli med ditt sätt att tänka. Till din förvåning känner du då att motståndet mot det du förslår hårdnar ännu mer.
 
Ta det lite lugnt!
 
Att komma in på ett nytt jobb och direkt signalera att man vill förändra och påverka och på det sättet visa att man är en lyckad rekrytering är mänskligt. Denna önskan kan bli särskilt påtaglig, om du tackat ja till ett jobb där du känner dig lite osäker på om du verkligen är uppgiften vuxen. Den känslan av osäkerhet,  kan leda till att du redan innan du hunnit sätta dig in i jobbet, har förslag på förändringar och nya sätt att jobba. Det är inte att rekommendera. Receptet för att på ett bra sätt komma in på en ny arbetsplats, är istället att var ödmjuk, inlyssnande och ställa många frågor. Skicka ut signalen att du är där för att lära. Var hjälpsam och ryck in där du ser att det behövs extra händer. När du gör det får dina nya arbetskamrater redan initialt en positiv uppfattning om dig. Var berömmande och uppskatta sådant som du lägger märke till och gillar. Håll ner huvudet ett tag; se och lär, lyssna in – var ödmjuk.
 
Din lyckade start på nya jobbet – en process!
 
När det har gått en tid, kommer du att bli tillfrågad om hur du ser på olika situationer och om du har några förslag. När det händer har du andras öron på ett helt annat sätt, än om du är för snabb med att själv ta initiativet. Vänta in dina nya medarbetare – tids nog kommer de att vilja lyssna på och ta till sig det du vill säga.
 
För att få en bra start på ditt nya jobb, behöver du se det som ett långsiktigt projekt. Tänk inte att du ska komma in i jobbet direkt eller att du omedelbart ska komma in i arbetsgemenskapen. Låt det ta lite tid, då uppnår du det bästa resultatet! Lycka till på nya jobbet!
 
                                    
 
                                                                                


Så får du bästa starten på nya jobbet
 
Checklista!

 
Genom den här checklistan får du koll på vad du behöver tänka lite extra på innan du stegar in på ditt nya jobb!
 
Kryssa i det som stämmer på dig! Var extra uppmärksam på de områden där du inte satt kryss i boxarna!
 

1.Jag försöker var trevlig, glad och uppskattande – mitt bästa jag utan att överdriva!
 
2.Jag ställer många frågor om hur de jobbar och om hur allt fungerar.
 
3. Om jag direkt ser saker, som jag tycker borde göras annorlunda, så håller jag inne med detta i början.
 
4. Jag försöker utstråla att jag är där för att lära mig – detta oavsett om jag haft liknande jobb tidigare. Detta är ändå en ny arbetsplats med sina rutiner och arbetssätt.
 
5. Jag sätter mig med mina nya arbetskamrater vid fika och luncher.
 
7. Jag tackar ja till sociala aktiviteter utanför jobbet.
 
6. Jag ställer frågor och intresserar mig för mina nya arbetskamrater.
 
7. Jag tar inte över samtalen och börjar prata om mig själv.
 
8.Jag börjar inte mina inlägg med orden ”På mitt förra jobb, där gjorde vi…”
 
 

Kommentera»

Så här såg jag ut i veckan när jag just avslutat en Mentorsträff på Elite hotels i Örnsköldsvik.

Bilden säger mycket om upplevelsen av att få förmånen att möta dessa smarta, drivna och kompetenta chefer under en tre timmars Mentorsträff en gång i månaden. Under det år som detta individuella coachningprogram pågår, får jag, genom dessa chefer, från vitt skilda branscher, också själv en rejäl utmaning – att tillföra nya perspektiv, infallsvinklar och – inte minst nya redskap att använda rakt in i deras vardag. Ja, vad kan jag säga annat än att – jag älskar mitt jobb!

Sedan var det dags att skifta fokus och åka iväg till vår vidunderligt vackra Själevads kyrka, för repetition med kantorn, eftersom jag ska sjunga här på dop på lördag. Glad och stolt – det är med allra största glädje jag tar mig an detta hedersuppdrag!

Stay tuned! Mer bilder kommer! Varning dock för sötchock!!!

Helgen i övrigt kommer att innebära korrläsning – inlagan är nu klar och omslaget sätts nästa vecka... Så spännande!! Nu händer det!
19 Retoriktips – kommunicera bättre redan i morgon är snart här!

Kommentera»

Alltså – så härligt! Första upplagan av Bättre ledare – redan i morgon är slutsåld och ska tryckas om! Andra upplagan! Hur stort!

Så varmt och ödmjukt tacksam till er alla som köpt, gillat boken och som gjort att alla exemplar är slut och att en ny upplaga är på gång!

Särskilt stort och innerligt TACK går självklart till mina fyra referenter som i nya upplagan berättar om varför de gillar boken och vilka som de tycker ska läsa den!

Så stolt över den uppskattning som Peter "Foppa" Forsberg, Susanne Alm, Carin Dernulf och Hans Hallin ger uttryck för! 

Kommentera»

Nu har hösten dragit igång på allvar! Märks inte minst genom att resschemat snart helt är på plats! Och – många resor blir det i höst!
Spännade och roliga uppdrag väntar! Så det blir några timmar att spendera i luften. Ibland med trevligt sällskap, ibland med en podd i öronen - men ibland också bara en skön timme helt för mig själv och mina tankar ... inte sällan kommer någon ny trevlig idé och knackar på!

Förra veckan startade två nya Mentorprogram upp i Stockholm. Alltid så intressant. Genom dessa program får jag en inblick i vitt skilda verksamheter och branscher. Att följa dessa chefer under ett år är fascinerande!

När jag kom hem var det dags för födelsedagsfest för våra kära gudbarn, som fyllde 13 år!

Deras far är en kock i toppklass och redan i bilen på väg dit börjar det vattnas i munnen...Och vi blev inte besvikna denna gång heller...hummersoppa, renfilé och sorbet! En bättre middag, helt enkelt!

Kommentera»

Alltså – vilken härlig helg! Vilket sensommarväder! Gårdagen var ljuvlig och mycket hanns med; först gudstjänst, välkomstlunch i kyrkan och på eftermiddagen fika i solen och på det en lång skogspromenad.

Så verkligen sommarfeeling i helgen – trots att vi i lördags officiellt avslutade vår sommar, med att flytta hem från sommarhuset. Samma känsla varje år; ett stråk av vemod blandat med pepp inför det som ligger framför. 

Men ändå. Trots härligt väder och annat kul - så var ändå det allra härligaste att jag, i fredags, kunde skicka in mitt bokmanus. Jag var klar!!! Den känslan går knappt att beskriva; en nästan påtaglig viktminskning, när man känner att –  nu är det klart! Jag har landat i formuleringar och innehåll - att just som det är nu – så får det bli! Eufori är ordet!

Och då när manus är skickat, då känner jag att detta har jag levt med länge; kanke längre än jag trott. Själva skrivandet är egentligen det sista som händer – det som faktiskt står i boken har jag processat så mycket längre. När den uppstartsprocessen börjar kännas klar, då känner jag mig nästan som en häst i sin spilta – släpp ut mig! Nu vill jag börja skriva!! Och när skrivandet sedan drar igång - ja, då går jag in i en liten bubbla för ett tag!

Nu går vi in i nästa fas med beslut kring layout, omslag och bilder! Så kul!

Dessutom är Bättre ledare - redan i morgon! slutsåld och ska tryckas om! Yippie! Mer om detta kommer!

Kommentera»

Efter några veckors intensivt manusskrivande, är jobbhösten igång på allvar – härligt det med!

Den här veckan var det dags för årets första jobbresa; Mentorprogram i  Stockholm, för att nästa morgon hoppa på ett plan till Ängelholm. I Skåne var det Teambuilding med ett härligt och peppat gäng, som stod på programmet!

En härlig middag på Diplomat i Stockholm hanns också med...och oplanerat spontanmöte med goda vänner, som varit på genrep på Dramaten. Denna mix av business and pleasure - älskart!

Vackra Skåne! Så inspirerande att få köra utbildningen Att växa som team i denna härliga omgivning!

Kommentera»